Ha kinő, az fix, hogy le is hullik

á la Zsigrai Eszter

2023-09-02 - 2023-09-22

Várda

Hétköznaponként 09:00 - 16:00 között megtekinthető, vagy előre egyeztetett időpontokban.



Megjegyzések:

1997-ben született Dunaszerdahelyen, szakközépiskoláját Szlovákiában Gútán végezte a Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskolában vitrázsüveg és tűzzománcozó szakon, ahol első ízben Ferdics Béla alkotó/mestere mellett sajátította el a konceptuális gondolkodásmódot az üvegművesség mellett. 2016- ban a gútai Szent Rozália kápolna felkérésére közös ablaküveg munkát is készítettek együtt. A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán végzős, festőművész szakos hallgató, akinek kezdetben Losonczy István festőművész egyengette útját, majd Nemes Csaba festőművésszel mai napig folytatja a közös munkát. A Felvidékről származó Zsigrai Eszter tanulmányai során a több évig fejlesztett és kísérletezett projektjei a természetes szerves színezékek – főképp a növényekből kinyert pigmentek és pácok, illetve nyomhagyások, eco-print – kutatása, s eme technikák átirata a mai kortárs művészetre kötötte le figyelmét. A kutatási téma relevanciáját a mai zöldpolitika, és leginkább annak konzervatív szemléletmódja adja, melynek célja első sorban a kultúránk ápolása, a lokális cselekvés, a helyi kis közösségek támogatása, hagyományaik és szokásaik feltárása és gondozása. Az ornamentika - szinte már kisajátítva - visszatérő motívumként jelenik meg minden egyes munkáiban. Bár egyre jobban elfordul a képi és síkbeli lehetőségektől, és készít olyan műalkotásokat, melyekben az analógfotó, szobrászat vagy térbeli megoldások, textil és installáció stúdiumai is megjelennek. Az elmúlt időkben sokféle szakmai tudást és technikát elsajátított, mint a lumen print, cianotípia, eco-print, phytogram és patchwork. Munkáit áthatja az idő rövid története. A mesterséges és természetes pigmentek szimbiózisát jeleníti meg, melyek paradox módon kiegészítik egymást, vizuális feszültséget keltenek a szenvedélyes sodrásban hullámzó organikus formáknak. Később pedig a funkció kérdésével foglalkozott, nagyméretű takaróin a textil természetes anyagokkal való megfestésén túl azok használhatóságát is vizsgálta. Egy másik magyarázata ezeknek az eljárásoknak, hogy egy emléket állít a hordozóról (textil), arról a növényről, ami egykor a földből lélegezte be a napfényt (növény leképeződése/ tükre), vagy az egykor létrejött szituációnak állít emléket (elkészítés folyamata, ami abban a pillanatban történt és jött létre). Egyben a felejtés dimenziójának a lenyomata is, mivel természetes anyagokból jött létre, ezért van egy folyamatos elmúlása.